Morgonpromenad

Morgonpromenad

tisdag 4 februari 2014

Argus!

Jag tänkte skriva ett inlägg om vår älskade Argus.
Han är en blandras på 7 månader. Hans pappa är Australien Shepherd och hans mamma är en blandning av kelpie och border collie.
Detta är en mycket intelligent hund med otroligt driv och vilja att lära sig. Han gillar både att spåra, apportera och valla. Min tanke är att träna honom mer i att söka kantareller men har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag vill ju göra så mycket men måste inse att jag bara kommer ha ork att lägga energi på en aktivitet.
Min dotter Hilda vill även träna honom i agility, men som sagt vi får se vad som händer. 

När jag fick hem honom som 10 veckors valp så gav jag honom torrfoder som man oftast gör.
Jag märkte dock att ju äldre han blev så gluffsade han i sig maten så fort att det ofta resulterade i att han kräktes eller blev lös i magen. För att det skulle bli snällare för hans mage så fick jag börja blötlägga hans mat. men det kändes aldrig bra. Hur kul är det att ge sin hund "pensionärsmat" när han har så fina och fullt fungerande tänder/käke.

Så jag pratade med en kompis som ger sina hundar endast rått kött, det kallas att man barfar sin hund.
Jag började med att köpa lite ben och kött och märkte direkt en stor skillnad.
Argus blir mycket mer nöjd när han ätit!
Han måste jobba lite för att få i sig maten, (han måste använda hjärnan), det tar längre tid (magen hinner med), avföringen blir jämnare och han får otroligt fina tänder.
Så från och med nu barfar han på heltid.
Detta är ett beslut som jag är otroligt nöjd med.

Nu ska jag klä på mig och ge mig ut i skogen på en långpromenad sen är det dags att se till de andra djuren på gården :).
I eftermiddag kommer min söta lilla dotter hem och då vankas det mys på hög nivå!!

 Här är Argus 10 veckor och precis hemkommen :)


Lite mys i sängen är aldrig fel!!


Mina små änglar myser tillsammans.




Avslutar med lite fina vinterbilder från trädgården!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar