Morgonpromenad

Morgonpromenad

måndag 10 februari 2014

Kaninungar och framtidsplaner.....

Idag så fotade jag de första kaninungarna :).
Jag vet att jag har sagt att det var 6 st men det var visst fel, 7 små underverk gömde sig i mammans bo idag.
Hon är förövrigt en mycket bra mamma, hon bet mig nämligen när jag skulle rota i hennes bo ( helt befogat).  Nu väntar jag på att vår kära Ulla ska ploppa ut lite bebisar med. Jag hoppas verkligen att hon är gravid då hon är en av mina favoriter.
Sen till sommaren så hoppas jag att Egon lyckas para sig med henne, tror det kan bli riktigt fina ungar.

Jag funderar lite över detta med våren och sommaren. Vad jag ska ha för djur och vad jag ska odla.
Jag vill ju ha ett antal dur som jag kommer ha mellan april och kanske september ute som jag sedan kommer slakta och frysa in till vintern.
Det kommer ju förhoppningsvis att bli en del kaniner ( och med det pälsar).
Sen funderar jag på några kalkoner, kanske lite jumbovaktel....
Jag har inte plats för några grisar eller större djur tyvärr.
Frågan är vad kan man ha mer?? Har du tips så del gärna med dig! :)

Sen till odlingsbiten, morötter kommer ju bli en självklarhet! Både till mig och dottern men även till kaninerna i vinter ( mina avelshonor som jag kommer spara).
Sedan potatis, tomater, paprika, sockerärtor, lök, gurka, örter, sallad och kanske några fler ärtor eller bönor. Jag vill mest odla sådant som går att lagra eller konservera.
Salladen kommer ju ätas direkt men lite måste vi ju unna oss de varm månaderna med :).

Även odlingstips mottages ödmjukt :).

Nu ska jag gå och göra mig en gigantiskt kopp med te och ev se en film!
Avslutar med lite bilder som vanligt :).

Livets 7 små underverk!





2 kommentarer:

  1. De ljusgrå kan tänkas bli viltsobel. Kanske viltzobelsiames, så som min verkar bli. Den brun-grå, tror jag kan bli madagaskar?

    SvaraRadera
  2. Åh vilka söta små ninisar :)

    SvaraRadera