Morgonpromenad

Morgonpromenad

onsdag 19 februari 2014

Jag är så odlingssugen!!

Nu längtar jag verkligen till våren! Jag vill börja arbeta med jorden och plantera allt från tomater till vaxbönor. Jag kommer förmodligen odla en del i pallkragar, en del på friland men även i hink och stora krukor.
Jag kommer även få hem en bod på ca 10 kvadrat som jag ska ha till djuren.
Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det, men det brister inte på ideer ;).

Jag har gjort ett nytt frest med att fota kaninungarna som idag är 15 dagar.
Det går väl sådär...men skam den som ger sig.
Vågen har jag dock inte köpt ännu. En sak i taget sa den gamla geten!

I förrgår så började min rexhona att bära halm, jag vet inte om hon är skendräktig eller bara ute i god tid :).
Men har det inte kommit ungar inom 3 veckor så får jag para om både rexhonan och blandisen Ulla,

Lakrits tar det lugnt här hemma och ligger uppe i Hildas rum. Jag tror att han är lite osäker på Argus. Men han får det ta den tid han behöver och jag är inte orolig alls för att det kommer ordna sig.

På tal om min nya bod så kommer jag nog att ha vaktlar där inne iallafall. Jag vill ha jumbo eller fläsk och pga deras dåliga ruvlust så vill jag köpa mig en kläckare.
De blir fullvuxna på 5 veckor så tänker att det blir ett bra alternativ till kanin och tuppkött.
De kan faktiskt väga ca 500 gram som vuxna så det är en full måltid för Argus men även middag till mig och Hilda.

Nu ska jag lägga mig och sova bredvid en snarkande Argus ;)! Natti natti!



 Min ängel gosar med en liten kaninunge!


 Vi fortsätter att kämpa med mer fotande iallafall :)

Mattes famn är ändå bäst!




2 kommentarer:

  1. Ja men det görs ju klara framsteg med fotandet av kaninungar i alla fall! Jämför med första bilderna ;-)

    Har du hunnit titta på filmerna? Om inte, så lär du bli ÄNNU mer inspirerad av det! Själv är jag sugen på att städa växthuset efter höstens tupphållning. Får se när tid till det ges...

    SvaraRadera
  2. Övning ger ju färdighet ;)
    Jag har tittat på halva den första om odling utomhus.
    Jag vet ju fortfarande inte riktigt hur jag ska lägga upp det med odlandet i år. En del kommer få bli i pallkragar, en del i stora krukor mot söderväggen ( tomat, paprika mm).
    Sen ska jag gräva ett potatis och morotsland....
    Men jag skulle vilja göra några pallkragar med tak eller plast så det blir lite varmare med, för tex basilika mm.
    Du får komma hit och bolla ideer :)
    Sen har jag ju boden som ska inredas med :D Så himla mycket roligt som är på G nu!!
    Du får säga till när jag ska komma och hjälpa dig med örtträdgården med :)

    SvaraRadera